Weteranów serii ucieszy nowy system sztucznej inteligencji, który został oparty na zasadach zawartych w Sztuce Wojny autorstwa Sun Tzu. Rozgrywane w czasie rzeczywistym bitwy są jeszcze bardziej realistyczne niż w poprzednich grach z cyklu. Na jednej mapie może znaleźć się nawet kilkadziesiąt tysięcy jednostek. Znacznie większą rolę odgrywa teraz pogoda, która potrafi istotnie wpłynąć na teren. Oblężenia są wieloetapowe i oferują m.in. możliwość podpalania budynków w celu wykurzenia ukrytych w nich wrogich oddziałów. Zmiany zaszły też w potyczkach morskich. Wprowadzono m.in. walki przy liniach brzegowych, dzięki czemu wyspy potrafią ukryć nas przed wzrokiem wroga, a mielizny oraz rafy wykorzystamy do zastawiania pułapek na nieprzyjacielską flotę.
Główną kampanię można rozegrać samotnie lub z przyjacielem. W tym drugim wypadku gracze otrzymają możliwość konkurowania ze sobą lub połączenia sił przeciwko komputerowi. Rozbudowano też tryb multiplayer. Zanim rozpoczniemy zabawę, musimy stworzyć własne wirtualne alter ego w postaci generała. Jest on czymś więcej niż jedynie naszym awatarem i wraz z postępami w grze zdobywać będzie punkty doświadczenia, które wydamy następnie na rozwój jego drzewka umiejętności. Centrum rozgrywek wieloosobowych ma postać podzielonej na szereg terytoriów mapy strategicznej. Triumf w konkretnej jej sekcji daje dostęp do określonych zdolności specjalnych oraz nowych oddziałów. W sieciowych potyczkach na raz może brać udział do 8 graczy. Ich osiągnięcia znajdują odzwierciedlenie w odpowiednim rankingu.
Frakcje:
- Chosokabe
- Date
- Hojo
- Hattori
- Mori
- Oda
- Shimazu
- Takeda
- Tokugawa
- Toyotomi
- Uesugi